Het eiwitdieet: effectief en gezond?

Diëten die rijk zijn aan eiwitten en met weinig koolhydraten zijn de laatste jaren erg populair geworden omdat ze veel mensen helpen snel en efficiënt gewicht te verliezen (Voorbeeld: http://be-slank.nl/3-fasen-eiwitdieet/). Meestal is de aanbeveling bij dit soort diëten om z’n 30 tot 50% van je dagelijkse calorie-inname uit eiwitten te halen. Eiwitten hebben we natuurlijk ook nodig voor het opbouwen en herstellen van lichaamsweefsels maar zijn zoveel eiwitten wel gezond?

Hoe werken deze diëten?

Door het drastisch beperken van de hoeveelheid koolhydraten tot een fractie van hun normale hoeveelheid in een dieet komt ons lichaam in een metabolische toestand die ‘ketosis’ genoemd wordt. Daarbij verbrandt het z’n eigen vet als brandstof. Die brandstof heeft het nodig om ons brein, hart en andere organen te helpen functioneren. In deze toestand voel je je minder hongerig en daardoor zal je ook minder eten dan gewoonlijk. Maar ketosis kan ook gezondheidsproblemen veroorzaken.

Het resultaat is dat ons lichaam verandert van een machine die koolhydraten verbrandt in een machine die vetten verbrandt. Dus in plaats van wat je eet te gebruiken als brandstof zal je lichaam nu het vet opgeslagen in je heupen, buik en dijen gaan gebruiken, wat snel gewichtsverlies tot gevolg kan hebben.

Wat zijn de risico’s verbonden aan eiwitdiëten

Deze diëten kunnen tal van gezondheidsproblemen veroorzaken als je ze niet onder goede begeleiding volgt. Het belangrijkste is dat je goed begrijpt wat je met je lichaam doet door zo radicaal van voedingspatroon te wijzigen. Je kan dit op een verantwoorde manier doen als je zorgt voor een evenwicht in de voedingsstoffen die je binnenkrijgt en als je ervoor kiest om niet de meest extreme vormen van dit dieet te volgen.

Problemen die zich kunnen stellen zijn:

  • Nierziekte: Door het consumeren van teveel eiwitten kan je je nieren zwaar belasten. Zeker als je al zwakke nieren hebt kan dit dieet dus gevaarlijk voor je zijn.
  • Cholesterol: Het is niet helemaal duidelijk wat dit dieet met de cholesterolwaardes doet van mensen. Uit een grootschalig Zweeds onderzoek kwam wel een verhoogd risico op hart- en vaatziekten naar boven bij aanhangers van dit dieet maar tegelijk wijze andere onderzoekers op de verlaging van de slechte cholesterolwaarden op korte termijn en zelfs een verhoging van de LDL-cholesterol (goede cholesterol)
  • Beenderontkalking en nierstenen: het eiwitdieet doet je sneller calcium afscheiden via de urine. Als je dit dieet lang zou volhouden bestaat er dus een verhoogd risico op botontkalking en nierstenen. Meestal zal je dit soort dieet echter slechts een korte periode volgen natuurlijk.

Speak Your Mind

*