De voordelen van fitness

Je twijfelt erover om met fitnesstraining te beginnen? Fantastisch, want elke fysieke activiteit is gezond voor je lichaam en geest. Maar wat zijn nu precies een aantal van die voordelen die fitnessen ons kunnen bieden. Een top 5.

  1. Je zelfvertrouwen verbeteren

Meer en meer wetenschappelijke studies bewijzen dat sporten niet enkel een boost geven aan de endorfines in je brein waardoor je je goed voelt maar dat het ook nog op andere manieren onze geest gezond houdt. Zo krijg je er onder andere meer zelfvertrouwen van. Dat laatste heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat je lichaam er eenvoudigweg beter zal uitzien.

  1. Meer energie en kracht

Heb je sporten ook al vaak uitgesteld omdat je je moe en uitgeput voelt? Maar die keren dat je ondanks je vermoeidheid toch bent gaan sporten voelde je je daarna niet veel energieker? Inderdaad hoewel we bij sporten veel energie verbranden krijg je door het regelmatig te doen ook juist meer energie.

  1. Vermindert stress, angst en depressie

Fitnessen vermindert de stress-, angst- en depressieve gevoelens die ieder van ons wel eens heeft. Het vermindert de elektrische activiteit in gespannen spieren zodra je klaar bent met je oefeningen waardoor je je minder hyperactief voelt. Bovendien doet het feit dat je je beter in je lichaam voelt na het sporten ook je motivatie groeien om voor de rest gezond te leven (stoppen met roken, op dieet gaan…)

  1. Vermindert het risico op tal van ziektes

De beste reden om regelmatig de fitness te bezoeken is dat je gezondheid er wel bij vaart. Je vermindert er gevoelig het risico mee op ernstige en dodelijke ziektes zoals hartaanvallen, hoge bloeddruk, botontkalking, darm- en borstkanker, beroertes en artrose. Dit soort ziektes staan niet toevallig bekend als typische ‘westerse’ ziektes. Ze komen in onze maatschappij veel meer voor dan in minder geïndustrialiseerde landen. Dat heeft natuurlijk te maken met onze zittende en passieve levensstijl en het vaak ongezonde dieet dat veel te rijk is aan vetten en suikers. De beste manier om dit aan te pakken is een combinatie van gezonder eten met meer lichaamsbeweging.

  1. Je bouwt er gezonde spiermassa mee op en sterke botten en gewrichten

Hoe ouder je wordt des te meer verliezen je beenderen aan massa door botontkalking. Je gewrichten worden ook stijver. Regelmatig fitnessen is één van de beste manieren om dit proces te vertragen en zelfs deels te voorkomen. Een matige tot intensieve training, minstens twee keer per week zal ervoor zorgen dat je tot op hoge leeftijd kwiek en gezond blijft.

Sporten is gezond

Speak Your Mind

*