Plan van Aanpak Tijdens de Feestdagen…

Overgewicht en zwaarlijvigheid nemen alarmerend toe in België

Overgewicht is in de westerse wereld één van de meest voorkomende aandoeningen en België is daar geen uitzondering op. De toenemend sedentaire levensstijl, minder fysieke arbeid en lichaamsbeweging, samen met een dieet dat te rijk is aan vetten en koolhydraten maakt dat nu ongeveer vier op de tien Belgen te dik zijn.

Belgen te zwaar

Dat zijn de nieuwste cijfers die Statistics Belgium heeft vrijgegeven voor het jaar 2014. In 2012 was het nog ‘slechts’ 30% van de bevolking die een gewichtsprobleem had. Op dat moment had 10% van de bevolking ‘ernstig overgewicht’. Dat geldt overigens niet enkel voor volwassenen, in de cijfers zijn kinderen vanaf 4 jaar oud meegeteld.

De cijfers zijn dus snel aan het stijgen en dat doen ze volgens het onderzoeksbureau al tientallen jaren. Mensen met overgewicht lopen meer risico op het ontwikkelen van diabetes type 2, een hoge bloeddruk, gewrichtsziektes en hart- en vaatziektes. Ook angststoornissen, depressies en een slechte mentale gezondheid komen meer voor onder de groep met overgewicht.

Diabetes en overgewicht

Meer dan 13% van de bevolking met overgewicht van 12 jaar of ouder lijdt aan diabetes type 2. Dat is negen keer meer dan bij mensen die geen overgewicht hebben. Hoge bloeddruk komt dan weer gemiddeld vier keer vaker voor bij mensen met overgewicht dan bij mensen met een normaal gewicht. En gewrichtsziektes of aandoeningen aan het hart of de bloedvaten komen tot drie keer vaker voor bij mensen met obesitas. Zelfs bij mensen die slechts een licht overgewicht hebben komen al deze ziektes vaker voor, al is het risico voor hen niet zoveel groter.

Leeftijd speelt een rol

Het geslacht en de leeftijd blijken belangrijke factoren te zijn. Zo zullen oudere mensen sneller aan overgewicht lijden en ook vaker andere aandoeningen hebben. Als we de leeftijd mee in rekening brengen dan komt diabetes van het tweede type nog altijd vijf keer vaker voor bij mensen met overgewicht dan bij mensen die een gezond gewicht hebben. Hoge bloeddruk komt na deze correctie op leeftijd nog altijd drie keer vaker voor bij mensen met obesitas en hart- en vaatziekten of gewrichtsproblemen (artrose bvb.) twee keer zo vaak.

Depressies en angststoornissen

Hoewel het bij mensen met een licht overgewicht niet zo duidelijk is blijken mensen met ernstig overgewicht wel heel vaak ook te lijden onder depressies en angstgevoelens. Ook andere mentale gezondheidsproblemen blijken bij deze groep meer voor te komen.

 

Het eiwitdieet: effectief en gezond?

Diëten die rijk zijn aan eiwitten en met weinig koolhydraten zijn de laatste jaren erg populair geworden omdat ze veel mensen helpen snel en efficiënt gewicht te verliezen (Voorbeeld: http://be-slank.nl/3-fasen-eiwitdieet/). Meestal is de aanbeveling bij dit soort diëten om z’n 30 tot 50% van je dagelijkse calorie-inname uit eiwitten te halen. Eiwitten hebben we natuurlijk ook nodig voor het opbouwen en herstellen van lichaamsweefsels maar zijn zoveel eiwitten wel gezond?

Hoe werken deze diëten?

Door het drastisch beperken van de hoeveelheid koolhydraten tot een fractie van hun normale hoeveelheid in een dieet komt ons lichaam in een metabolische toestand die ‘ketosis’ genoemd wordt. Daarbij verbrandt het z’n eigen vet als brandstof. Die brandstof heeft het nodig om ons brein, hart en andere organen te helpen functioneren. In deze toestand voel je je minder hongerig en daardoor zal je ook minder eten dan gewoonlijk. Maar ketosis kan ook gezondheidsproblemen veroorzaken.

Het resultaat is dat ons lichaam verandert van een machine die koolhydraten verbrandt in een machine die vetten verbrandt. Dus in plaats van wat je eet te gebruiken als brandstof zal je lichaam nu het vet opgeslagen in je heupen, buik en dijen gaan gebruiken, wat snel gewichtsverlies tot gevolg kan hebben.

Wat zijn de risico’s verbonden aan eiwitdiëten

Deze diëten kunnen tal van gezondheidsproblemen veroorzaken als je ze niet onder goede begeleiding volgt. Het belangrijkste is dat je goed begrijpt wat je met je lichaam doet door zo radicaal van voedingspatroon te wijzigen. Je kan dit op een verantwoorde manier doen als je zorgt voor een evenwicht in de voedingsstoffen die je binnenkrijgt en als je ervoor kiest om niet de meest extreme vormen van dit dieet te volgen.

Problemen die zich kunnen stellen zijn:

  • Nierziekte: Door het consumeren van teveel eiwitten kan je je nieren zwaar belasten. Zeker als je al zwakke nieren hebt kan dit dieet dus gevaarlijk voor je zijn.
  • Cholesterol: Het is niet helemaal duidelijk wat dit dieet met de cholesterolwaardes doet van mensen. Uit een grootschalig Zweeds onderzoek kwam wel een verhoogd risico op hart- en vaatziekten naar boven bij aanhangers van dit dieet maar tegelijk wijze andere onderzoekers op de verlaging van de slechte cholesterolwaarden op korte termijn en zelfs een verhoging van de LDL-cholesterol (goede cholesterol)
  • Beenderontkalking en nierstenen: het eiwitdieet doet je sneller calcium afscheiden via de urine. Als je dit dieet lang zou volhouden bestaat er dus een verhoogd risico op botontkalking en nierstenen. Meestal zal je dit soort dieet echter slechts een korte periode volgen natuurlijk.

De voordelen van fitness

Je twijfelt erover om met fitnesstraining te beginnen? Fantastisch, want elke fysieke activiteit is gezond voor je lichaam en geest. Maar wat zijn nu precies een aantal van die voordelen die fitnessen ons kunnen bieden. Een top 5.

  1. Je zelfvertrouwen verbeteren

Meer en meer wetenschappelijke studies bewijzen dat sporten niet enkel een boost geven aan de endorfines in je brein waardoor je je goed voelt maar dat het ook nog op andere manieren onze geest gezond houdt. Zo krijg je er onder andere meer zelfvertrouwen van. Dat laatste heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat je lichaam er eenvoudigweg beter zal uitzien.

  1. Meer energie en kracht

Heb je sporten ook al vaak uitgesteld omdat je je moe en uitgeput voelt? Maar die keren dat je ondanks je vermoeidheid toch bent gaan sporten voelde je je daarna niet veel energieker? Inderdaad hoewel we bij sporten veel energie verbranden krijg je door het regelmatig te doen ook juist meer energie.

  1. Vermindert stress, angst en depressie

Fitnessen vermindert de stress-, angst- en depressieve gevoelens die ieder van ons wel eens heeft. Het vermindert de elektrische activiteit in gespannen spieren zodra je klaar bent met je oefeningen waardoor je je minder hyperactief voelt. Bovendien doet het feit dat je je beter in je lichaam voelt na het sporten ook je motivatie groeien om voor de rest gezond te leven (stoppen met roken, op dieet gaan…)

  1. Vermindert het risico op tal van ziektes

De beste reden om regelmatig de fitness te bezoeken is dat je gezondheid er wel bij vaart. Je vermindert er gevoelig het risico mee op ernstige en dodelijke ziektes zoals hartaanvallen, hoge bloeddruk, botontkalking, darm- en borstkanker, beroertes en artrose. Dit soort ziektes staan niet toevallig bekend als typische ‘westerse’ ziektes. Ze komen in onze maatschappij veel meer voor dan in minder geïndustrialiseerde landen. Dat heeft natuurlijk te maken met onze zittende en passieve levensstijl en het vaak ongezonde dieet dat veel te rijk is aan vetten en suikers. De beste manier om dit aan te pakken is een combinatie van gezonder eten met meer lichaamsbeweging.

  1. Je bouwt er gezonde spiermassa mee op en sterke botten en gewrichten

Hoe ouder je wordt des te meer verliezen je beenderen aan massa door botontkalking. Je gewrichten worden ook stijver. Regelmatig fitnessen is één van de beste manieren om dit proces te vertragen en zelfs deels te voorkomen. Een matige tot intensieve training, minstens twee keer per week zal ervoor zorgen dat je tot op hoge leeftijd kwiek en gezond blijft.

Sporten is gezond

De voordelen van eiwitshakes

Mannen en vrouwen die geïnteresseerd zijn in eiwitshakes als supplement kunnen misschien het beeld krijgen dat ze enkel bestaan voor bodybuilders. Hoewel het waar is dat ze kunnen helpen om magere spiermassa te ontwikkelen is dat iets waar niet enkel bodybuilders baat bij hebben. Iedereen die graag vetmassa wil verruilen voor spiermassa, z’n metabolisme wil versnellen of gewicht verliezen kan er baat bij hebben.

Spieren

De Rice Universiteit beveelt aan om regelmatige fysieke training aan te vullen met een dagelijkse eiwitinname van 0.4 tot 0.6 gram per kilo lichaamsgewicht als je graag meer spiermassa wil. Dit is niet enkel voor sporters en bodybuilders interessant maar ook bvb. voor oudere vrouwen die het risico op osteoporosis en gewrichtsproblemen willen vermijden. Shakes kunnen een manier zijn om jezelf van die eiwit-inname te verzekeren

Vetverlies

Als je af en toe een shake met eiwitten gebruikt om een maaltijd te vervangen dan zal je waarschijnlijk sneller gewicht verliezen dan bij een normaal dieet dat laag is aan calorieën. Ook het Amerikaanse wetenschappelijke vakblad ‘Journal of Clinical Nutrition’ bevestigde in een recent gepubliceerd onderzoek dat proteïnes van hoge kwaliteit je een beter gevuld gevoel geven dan koolhydraten en vetten zodat je automatisch minder gaat eten. Bovendien helpen de proteïnes (eiwitten) om je metabolisme te versnellen.

Een andere studie die in 2008 gepubliceerd werd toonde dan weer aan dat mannen en vrouwen met overgewicht meer gewicht verloren als ze dagelijks twee maaltijdvervangende shakes dronken dan zij die een andere manier van diëten probeerden. Natuurlijk moet je bij het diëten met shakes wel opletten dat je voldoende gebalanceerd eet en geen tekorten aan voedingsstoffen krijgt. Overleg dit eventueel met je arts of diëtist alvorens eraan te beginnen.

Nutritionele voordelen

Er zijn tal van shakes op de markt die gemaakt worden met verse ingrediënten zoals fruit, groenten en natuurlijke proteïnes. Zo krijg je op een smakelijke manier alle mineralen en vitamines binnen die je nodig hebt voor het dagelijks functioneren van je lichaam. Eiwitten helpen onder andere je huid te herstellen.

Tot slot…

Hoewel shakes met eiwitten een goede aanvulling kunnen zijn van vele diëten zijn ze niet altijd aanbevolen. Je leeftijd, geslacht, mate van fysieke activiteit en je dagelijkse eetpatroon spelen allemaal een rol. Aarzel daarom niet om bij een gespecialiseerde verkoper, je diëtist of je huisarts het gebruik van dit soort shakes te bespreken. Zij kunnen je ongetwijfeld adviseren of je ze al dan niet nodig hebt en welke shakes de beste zijn voor je. Bekijk ten slotte ook eens deze handige vergelijkingstabel van Be-Slank.nl voordat je tot aanschaf van een bepaald merk overgaat.

Echt Gezonde Voeding Volgens Pauw en Witteman

Veel te zwaar

“Ik heb hem. Er was er nog een.”

Charlene hing haar jas met een tevreden zucht aan de kapstok en stapte de woonkamer binnen.

“Moet je kijken, Robert!” Ze zwaaide enthousiast met een Aldi tas en deponeerde die op de eettafel. Robert mompelde wat, terwijl hij opgewonden met zijn duimen op een joystick drukte. Zijn kaken waren stevig op elkaar geklemd en zijn ogen schoten heen en weer over zijn computerscherm.

“Hallooo!” zei Charlene. “Stel je voor, een prachtige weegschaal voor maar 18 Euro. Kunnen we eindelijk eens echt goed op dieet.”

Ze opende de kartonnen verpakking en schoof de nieuwe weegschaal er voorzichtiguit. Er verscheen een witte, glanzende weegschaal. Charlene streelde het ding liefkozend met haar veel te dikke vingers.

Eigenlijk was alles te dik aan Charlene. En met Robert was het al niet veel beter gesteld. Daarom was Charlene zo enthousiast geweest, toen ze het Aldi-krantje had gelezen. Weekaanbieding. Digitale weegschaal. Onmisbaar voor veilig diëten.

“Moet je kijken, Robert…hoe mooi.”

Maar Robert zat verstrikt in zijn digitale wereld en zag alleen maar vette monsters met bijlen en knuppels, die over zijn scherm zweefden.

Charlene plaatste de weegschaal op de grond, deed haar schoenen uit en stapte er op.

Allemensen, wat is dat nou?

Ze kon haar ogen niet geloven. Maar het stond er echt. Het digitale schermpje bleef staan op 135 kilogram. Ze stapte er weer af.

Staat dat ding wel op nul?

Vorige maand had ze nog op de weegschaal gestaan in Medisch Centrum de Koekoek. Dat ding had toen 105 kilo aangegeven. Ze zou toch geen 30 kilo zijn aangekomen?

We hebben wel drie verjaardagen gehad.

“Roburrt! Hierkomen.”

Robert schrok op, en beet zich van de weeromstuit op zijn wang.

“Ja, wat is er nou. Ik ben toch bezig. Straks verlies ik mijn laatste levens in mijn spel!”

“Ik wil dat je je weegt. Nu!”

Robert schuifelde gedwee naar haar toe, trok zijn schoenen uit en ging op de weegschaal staan.

135 kilo.

Hij staarde verbaasd naar het schermpje.

“Dat is alarmerend. Ik was nooit zo zwaar.”

Charlene keek bedrukt.

“Net zo zwaar als ik. Dat ding is nieuw. Zo’n machine liegt niet. We moeten direct in de aanval.”

“Wat bedoel je?” Roberts neusvleugels trilden en hij knipperde met zijn ogen.

“Dat is nogal wiedes,” zei Charlene gejaagd. “Geen toetjes, geen chocolade, geen bier en veel beweging. Wij zijn echt veel en veel te zwaar. Dat is slecht voor het hart.”

“Beweging?” Robert keek gealarmeerd.

“Ja, natuurlijk.” Charlene’s ogen keken hem dreigend aan. “Hoe denk je anders te gaan diëten. Gelukkig hebben we onze nieuwe weegschaal om ons te steunen in de strijd.”

“Miauw.”

Rudolfus, een grote, grijze uitgezakte kat van twaalf jaar oud kwam zacht spinnend aanlopen en snuffelde even aan de weegschaal.

“Weg Rudolfus,” zei Robert, maar daar had de kat geen boodschap aan. Hij snuffelde er nog eens aan, klom er op en ging er languit op liggen.

“Asjemenou,” zeiden Robert en Charlene in koor..

Het schermpje van de nieuwe digitale weegschaal bleef onverbiddelijk staan op 135 kg.

“135 kilo?”

“Rudolfus weegt toch zeker geen 135 kg?” hakkelde Robert. “Die is maar een kilo of 10.”

Charlene schudde haar hoofd. “‘Die weegschaal is stuk.”

Robert slaakte een zucht van opluchting.

“Ik was al bang dat je serieus was en ik echt op dieet moest. Stel je toch eens voor; geen bier, geen chocolade en dan hardlopen in het bos? Da’s niks voor mij.”

Hij wilde weer achter zijn computer gaan zitten, maar Charlene hield hem tegen. “Weegschaal of niet. Wij moeten wel op dieet, Robert. Wij zijn echt te dik. Vanaf nu gaan we er echt serieus iets aan doen.”

Robert zuchtte.

“Aaarrchhh.”

Er weerklonk een woeste schreeuw uit de luidsprekers van zijn computer en er verscheen er een zware, dikke Viking met een bloedige bijl op het scherm die met een Surinaams accent zei: “Spelletje over. Zo dood als een pier.”

“Mooi.” zei Charlene. “Kunnen wij meteen beginnen.”